Gayprideboot FacebookGayprideboot TwitterGayprideboot google+Gayprideboot LinkedInGayprideboot Instagram

Feedbackformulier

Heeft u feedback, een suggestie of ergens een klacht over? Door onderstaand formulier in te vullen komt uw input terecht bij onze kwaliteitmanager.[mocht u ergens blij mee zijn dan horen we dit natuurlijk ook graag] ;)

onderwerp(*)
Invalid Input

naam(*)
Invalid Input

bedrijfsnaam
Invalid Input

telefoonnummer(*)
Invalid Input

omschrijving(*)
Invalid Input

opmerkingen
Invalid Input

KPN Pridestream - Case Study

De PrideStream-boot; De parel van Amsterdam Gay Pride

Een bijzondere samenwerking tussen KPN en AGP. Voorzien van 360º camera kon de hele wereld meevaren met de Amsterdamse Canal Parade.

 

 

icon videoproducties

icon geluid

 
 

BEKIJK DE VIDEO >

LUISTER DE PRIDESTREAM MIX >

 

 

  • De case

    Opdrachtgever

     

    KPN i.s.m. Amsterdam Gay Pride

    Boottype

     

    Pontoneiland

    Jaar deelname

     

    2015

    Aantal personen

     

    fysiek:  2 technici
    virtueel:  duizenden mensen

    Special

     

    2 keer 9 meter lange LED schermen en bovenop een 360º live stream camera

    Extra’s

     

    Speciaal ontwerp zodat aggregaten en techniek netjes waren weggewerkt

    Partners   MADE.FOR.DIGITAL, N=5, MediaMonks, Dutchview, Chain, Gayprideboot
  • Het concept

    Vrij zijn om te houden van wie je wil is niet overal in de wereld zo vanzelfsprekend als in Nederland. Op de Amsterdam Pride viert Nederland elk jaar hoe bijzonder het is om jezelf te zijn.

    Zou het daarom niet mooi zijn om mensen in landen waar het maatschappelijk niet zo geaccepteerd of zelfs verboden is even het gevoel van de vrijheid in Amsterdam te geven tijdens onze canal parade? Het voor die mensen zelfs mogelijk maken om mee te kunnen varen op een boot en te worden toegejuicht door de mensen op de kant? Het idee voor de Pridestream was geboren.

  • De tweede uitdaging

    Nadat de test was geslaagd hebben we ons gebogen over het volgende vraagstuk: De vorm van de Pridestream-boot.

    Tijdens deze fase bogen we ons met diverse partijen over dit vraagstuk en werd vooral gekeken hoe we het publiek duidelijk kregen dat ze mensen in andere delen van de wereld moesten toejuichen. Beelden die het publiek op de kade gingen zien moesten aanzetten tot het toejuichen van de boot. Uit ervaring met de NS-boot in 2012 wisten we dat LED-schermen ideaal zijn om interactiviteit met het publiek op de kade te genereren. Dit bracht het idee in een stroomversnelling.

  • De eerste uitdaging

    Het idee ontstond om met een 360º camera het mogelijk te maken toegang te hebben op de boot en rond te kunnen kijken naar de mensen op de kade. Echter, een live full 360º stream de wereld rondsturen is een uitdagende opdracht. Zeker als het via een 4G netwerk gebeurt op één van de drukste dagen van het jaar in Amsterdam. Zou dit wel kunnen? Houdt die verbinding het wel? Zou je die hoeveelheid data wel over het netwerk gaan? Daarom moest de techniek van de stream worden getest op een vergelijkbaar drukke dag in Amsterdam: Koningsdag.

    In samenwerking met Dutchview en Chain is er een technisch plan uitgedacht. Voor de test werd een bootje uitgerust met de technologie om te testen of de stream stabiel zou blijven. De route van de Pride over de Prinsengracht werd diverse keren gevaren om te zien of de test stabiel bleef. De 4G-verbinding bleek uiteindelijk met 11 SIM-kaarten stabiel en uitstekend te werken. De grootste hobbel was hiermee genomen.

  • Initiatie

    Om mensen wereldwijd bekend te maken dat er een boot mee zou varen waarop ze live mee konden varen werd pridestream.org opgezet en is er op internet een video vrijgegeven met de aankondiging. Diverse media wereldwijd zijn ingezet om de site onder de aandacht te brengen. 

     

    icon videoproducties
    ZIE OOK DE PROMOVIDEO >

     
  • Een moment ervaren hoe het voelt om vrij en jezelf te zijn

    Op de Amsterdam Pride viert Nederland elk jaar hoe bijzonder het is om jezelf te zijn. Helaas is dit voor veel mensen in de wereld niet vanzelfsprekend. Pridestream maakte het voor iedereen die niet openlijk zijn pride kan uitdragen, toch mogelijk om via een live full 360º stream deel uit te maken van het feest.

  • Een lege boot? Verre van...

    Zo op het eerste gezicht een lege boot, maar het tegendeel is waar. Virtueel voeren er namelijk wereldwijd live duizenden mensen mee. Met de Pridestreamboot wilde KPN en AGP het gevoel van vrijheid en acceptatie wereldwijd verspreiden.

  • Even helemaal vrij

    Overal ter wereld - en vooral in landen waar een Gay Pride niet zo vanzelfsprekend is - konden mensen via pridestream.org inloggen en ervaren hoe het is om toegejuicht te worden en zich even helemaal vrij te voelen.

  • Het gevoel dat je er echt bij bent...

    Via de beveiligde website konden mensen uit alle uithoeken van de wereld de Canal Parade digitaal beleven. Ze konden zelf hun stream bepalen, en dus werkelijk om zich heen kijken op boot, en naar de toeschouwers. Zo beleefden ze het feest alsof ze er echt bij waren.

  • Bijna 68.000 LGBT's uit 128 landen

    Veel LGBT's uit landen waar homoseksualiteit veelal nog steeds een groot taboe is, voeren mee als virtuele passagiers. Pridestream werd wereldwijd gepubliceerd in meer dan 150 mediatitels en radioshows.

icon contact form

Contactformulier

Vul ons contactformulier in, beantwoord de (meest gestelde) vragen en we komen zo spoedig mogelijk terug op uw vragen. Meestal heeft u binnen 1 werkdag een antwoord van ons.

 

 

Contactformulier

icon contact call

Bel (me terug)

Bel ons of laat ons terugbellen. Laat uw terugbelverzoek achter met uw naam, initiatief en telefoonnummer. Indien mogelijk ook de tijden dat u het beste uitkomt.

 

 

Bel me terug

icon team box

Teamleden

Mocht u een specifieke vraag hebben over een onderwerp dan kunt u mogelijk het beste mailen met een van onze teamleden. 

 

 

 

Ons team

Volg ons op

Gayprideboot is een handelsmerk van Sinkeler.nl. Copyright © Sinkeler | Alle rechten voorbehouden

Inschrijven voor de nieuwsbrief